Dan Koivulaakso Kaupunginvaltuutettu, ammattiliittoduunari ja tietokirjailija ehdolla eduskuntaan

Varmasti oikeistolainen kupla

Näyttelijä Krista Kososen todettua, ettei tunne ketään perussuomalaista on valtamediassa toiseltu oikeistokonservatiivien suosimaa käsitettä "punavihreä kupla".

Elinkeinoelämän valtuuskunta, joka aikanaan vastusti vasemmistolaista koulutuspolitiikkaa hyvinkin vahvasti ja osallistui opiskelijoiden listaamiseen vasemmistolaisiksi tai "varmasti porvarillisiksi tukijoiksi"  tekee vuosittain erilaisia arvo- ja asennetutkimuksia. Näitä tutkimustuloksia paatuneinkaan oikeistokonservatiivi ei voi pitää "punavihreän kuplan tuottamina", joten käytän niitä esimerkkinä. EVAn Neljäs Suomi -tutkimuksen (2014) mukaan:

a) 78 % mielestä "On onni ja etuoikeus saada olla suomalainen." Vain 7 % on eri mieltä ja 15 % mielestä kysymykseen on vaikea vastata.

b) 76 % mielestä "Vaikka hyvän sosiaaliturvan ja muiden julkisten palvelujen ylläpitäminen maksaa paljon, suomalainen hyvinvointivaltio on aina hintansa arvoinen." Vain 11 % on eri mieltä ja 13 % mielestä kysymykseen on vaikea vastata.

c) 70 % mielestä "Pyrkimällä jatkuvaan taloudelliseen kasvuun ihminen tuhoaa vähitellen luonnon ja lopulta myös itsensä." Vain 16 % on eri mieltä ja 14 % mielestä kysymykseen on vaikea vastata.

Tämän perusteella on selvää, että ylivoimainen valtaosa suomalaisista a) ajattelee korkeasti Suomesta b) kannattaa laajaa julkista sektoria ja hyvinvointivaltiota ja c) on huolissaan ympäristön ja ilmaston tilasta. Mitään "punaviherkuplaa" ei siis varsinaisesti ole olemassa. Ne asenteet, jotka oikeistokonservatiivit haluavat esittää punaviherkuplaksi vaikuttaisivat olevan valtavirtaa lähes kaikkien paitsi heidän mielestään.

Toiseksi kuten vasemmistoaktiivi Riikka Yrttiaho kiteytti blogissaan: "Populistinen puhe kuplista ja arvopolitiikasta vie huomion pois taloudellisesta epätasa-arvosta." Puhumalla kuplasta sivuutetaan kaikki taloudelliset ja sosiaaliset olosuhteet, joissa elämme. Näin keskittymällä pelkästään arvopolitiikkaan kuplapuheet vievät tehokkaasti tilaa kamppailuilta sosiaalisen oikeudenmukaisuuden puolesta.

Itsensä uusfasismiin (Suomen Sisun pj.) asemoiva Oululainen kansanedustaja Olli Immonen kirjoitti eilen kaipaavansa kansallismielistä vallankumousta. Miksi hänen ps-fraktionsa saama parlamentaarinen kannatus ei hänelle riitä jää mysteeriksi. Selvää on sen sijaan, että hän ei uskalla haastaa todellista yhteiskunnan valtaeliittiä (, johon hän tietysti itsekin tätä nykyä kuuluu). Johdonmukaisuus ei tosin ennenkään ole ollut hänen hyveensä. Ennen poliittista uraansa Immonen elätti itseään käsitykseni mukaan sosiaaliturvalla, vaikka hän haluaisi sen muilta viedä.

Tampereen yliopiston Ilkka Ruostetsaaren tutkimusten mukaan: "Suomen valtaeliitti on vahvasti kokoomuslainen. Kansallisen kokoomuksen kannatus on jopa poliittisessa eliitissä suurempi kuin puolueen kannatus eduskuntavaaleissa. Eniten kokoomus on vahvistunut joukkotiedotuseliitissä, jossa sen kannatus on noussut 21 prosentista 50 prosenttiin kahdessa vuosikymmenessä."

Hyökkäys kuvitteellista punavihreää kuplaa tai vasemmistohegemoniaa vastaan on siis täydellistä olkinukkeilua Suomen Sisun pj:ltä Immoselta. Tarpeen tehdä niin voi ymmärtää sitä kautta, että merkittävästä poliittisesta vallasta huolimatta Immonen, ei onneksi pysty täysin edistämään omia yksilönvapauksia ja ihmisoikeuksia kumoavia fantasioitaan. Ainakaan niin kauan kuin muut puolueet niitä vastustavat.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Koivulaakso, olisiko mielestäsi paikallaan vasemmistoliiton mukanaolo tulevassa hallituksessa vaikuttamassa sisältäpäin ?

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

"Käsite on ongelmallinen ensinnäkin koska se pyrkii esittämään antirasistit, feministit tai ylipäätänsä ihmisoikeusmyönteiset, sekä ympäristöstä välittävät henkilöt todellisuudesta irtaantuneena ja tietämättöminä. Toiseksi ei liene kovin yllättävää, ettei ihminen vietä aikaa hyvinkin erilaista arvomaailmaa edustavien kanssa, mikäli ei osallistu kunnallispolitiikkaan tms. missä naapuripuolueisiin törmää väistämättä."

Eikös tämän käsitteen lanseerannut punavihreät ihan itse? Tuskinpa kukaan ajattelee, että tässä olisi kyse todellisuudesta vieraantuneita, vaan omassa pienessä todellisuudessaan elävät, jotka eivät kohtaa tai omaa kosketuspintaa erilailla ajatteleviin ihmisiin. Vähän sama kuin hommaforum, eli kun ilman kritiikkiä pienessä porukassa pönkitetään omaa katsomusta, on lopputuloksena vajoaminen omaan pieneen todellisuuteen, jolloin erilaisuuden kohtaaminen onkin vaikeaa. Yllättävää, että kun puhutaan maailmaa halaavista punavihreistä, jotka kaiken kuoliaaksi ymmärtävinä ja yltiöliberaaleina maailman parantajina, huomataan yllättäen olevan pulassa erilaisuuden kanssa.

Itse olen maalta ja jotenkin ostanut ajatuksen, että kun minä asun syrjässä ja poissa metropolien vilskeestä, niin minä olen vähän juntti ja kaupungissa asuvat ovat avarakatseisempia ja heterogeenisempiä, kun me punaniskaiset heinähatut. Nyt alkuviikosta ilmestynyt uutisointi herätti ajatuksen, että kuka se juntti tässä loppu viimeksi on?

Vaikka asun maalla, en saa elantoa maa- ja metsätaloudessa, vaan normaalista ansiotyöstä, joka vie minut joka päivä kaupunkiin. Välillä työpaikka on siirtynyt jopa pääkaupunkiin. Näin ollen minä kohtaan joka päivä myös sen todellisuuden, missä kaupunkilaiset elävät. Tästä syystä minulla ei ole mitään ongelmaa ymmärtää, miksi esim. punavihreät kannattavat maksutonta joukkoliikennettä ja lukevat polttoaineveron kulutusveroihin. Jotenkin taas tuntuu, että nyt esillä olleiden henkilöiden puheiden perusteella, että vastaa ymmärrystä ei löydy päinvastaiseen näkökulmaan, joka on hyvin looginen jos sitä ajattelee maalla asuvan näkökulmasta, jossa harvoin on toimivaa joukkoliikennettä ja yksityisautoilu elinehto. Samoin punavihreät näkee keskustan ja perussuomalaisten kannattajat luonnosuojeluvastaiseksi. Tuskinpa kukaan on luonnonsuojeluvastainen, mutta kun ne naturat, soiden suojelut kohdistuu jonkun omaisuuteen, niin silloin näkökulma on kovin eri. Sama koskee osaltaan Teuvo Hakkaraista, jonka porsastelua minäkin arvostelin. Sitten taas keskisuomalaiselta tuttavalta kuulin, että Hakkarainen on sikailustaan huolimatta saanut Viitasaarelle mm. varoja teiden kunnostukseen. Tällöin heidän näkökulmastaan on ymmärrettävää äänestää ehdokasta, joka edistää heidän elinolosuhteita.

Loppu viimeksi on kyse erilaisuuden ja eri asemassa olevien ymmärtämisestä ja nyt näyttää siltä, että ne suvaitsevaisiksi itseään luonnehtivat on isossa ongelmassa erilaisuuden kanssa. Kiillotan omaa kilpeäni ja kerron löytäväni tuttavistani lähes jokaista Eduskuntapuoluetta äänestänyttä.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula
Pekka Pylkkönen

Niin siis moni on hyvin liberaali, ympäristötietoinen ja yltiöantelias kunnes nämä asiat saavat hinnan.

Moraalirelativismi kuulostaa hienolta kunnes meitä vaaditaan sen nimissä hyväksymään vaikka nyt raiskatun naisen dekapitaatio tai pikkupojan ympärileikkaus. Ympäristöä täytyy suojella siihen saakka kunnes suojelu alkaa vaarantamaan tehdasta jossa serkku on töissä. Sosiaaliturvaa pitää aina korottaa paitsi jos se maksaa yhtään ja tuhoaa työpaikkoja.

Kyllä minustakin hyvinvointivaltiosta ja tulonsiirroista on pidettävä kiinni loppuun asti mutta nyt ne tulonsiirrot ovat liian korkeat. Enkä varmasti ole näkemykseni kanssa yksin.

ulf fallenius

Kyllä omat kokemukset on sitä että terveyshuolto toimii arvauskeskuksena mistä syystä omainen kuoli viime viikolla kuin kaikki asiat laiminlyötiin. Ei voi kehua mitä muutakaan sosiaaliturvasta kuin on yrittäjä.Suomen sosiaaliturva verkosto on byråkraatien kädessä ja ammattitaito puuttuu lähes kaikessa ja jos oikeasti apua tarvitsee kunnon kansalainen se ei sitä saa ensiavun jonoissa eniten päihdekäyttäjiä ja muita hulluja.Me vaan luullaan että asiat on hyvin kunnes joutuu yhteiskunnan palveluja käyttämään missä todellinen totuus tulee esiin että mikään ei toimi.

Toimituksen poiminnat